piatok 23. marca 2018

Orechovo - karamelová torta Frozen








Tuto torticku som piekla este v januari pre moju najvacsiu lasocku na svete. Je to moje vsetko. Ona mi dava energiu do zivota a ked mi je najhorsie, tak si len na nu spomeniem a potom si poviem , ze vsetko ostatne su iba malichernosti.
Moja draha vnucka uz ma tri rocky. Nechce sa mi verit, ze ten cas tak rychlo bezi. Ved ako keby iba prednedavnom prisla z nemocnice. Uz mame za sebou obdobie hitu v podobe Pepa Pig a teraz najnovsie leti Elsa a Anna z rozpravky Frozen. Takze hned bolo jasne aka bude vyzdoba torty.

Ja osobne som velmi proti potahovanym tortam, ale deti si ich uzivaju najviac. Zatala som zuby a po veceroch vykrajovala, valkala  a tvorila. Postavicky som kupila na ebay. Az  taka sikovna nie som, aby som modelova vsetky tie postavicky. Avsak  kulisy ladoveho kralovstva som vyrobila ja aj ostatne ozdoby na torte. Keby ste videli tie rozziarene ocka. Ja nie som tortickarka a nemam taku zrucnost, ale ked som videla to moje male nunu - munu ako sa jej rozziarili ocka, tak som si  povedala, ze  stalo to zato. A s tymi kupenymi postavickami sa moze aj pohrat. Takze svoju funkciu naplnili dvakrat.

Torta je orechovo-karamelova, co je zas oblubena kombinacia mojej dcerky. Potiahnuta kupenym White Icingom aj stromceky, vlocky, napisy a cislica je robena z neho. Ladove kralovstvo je robene z bielej cokolady a par kvapiek modrej farby rozotretej kruzivymi pohybmi pomocou sparadla. Postavicky su prilepene bielou cokoladou. Viac v postupe....

Ingrediencie:
rozpis na tortu s priemerom 23 cm

korpus
4 vajcia
250g  krystaloveho cukru
180g  polohrubej muky
100g  mletych orechov
1 prasok do peciva
10 PL vody
stipka soli

krem
1 Salko uvarene v plechovke 2.5 hodiny na karamel
250 g masla

na ozdobu
1200g  White Icingu ( potah, napisy, vlocky, stromceky)
250 g bielej cokolady
modra gelova farba ( ja som pouzila Tefal )
sparatka , biele perlicky

postavicky z rozpravky

Postup:

Den vopred si uvarime Salko na karamel. Salko varime v plechovke ponorenej vo vode 2.5 az 3 hodiny. Plechovku otvarame az po uplnom vychladnuti. Vacsinou si varim 2 aj 3 plechovky naraz, aby som usetrila energiu, Uvarene salko spotrebujete podla datum spotreby na plechovke.

Vopred si pripravime aj ozdoby z White Icingu a nechame ich na rovnej ploche prikryte papierom na pecenie ( len aby sa na ne neprasilo ) trochu zatvrdnut, aby sa s nimi lepsie pracovalo (stromceky, vlocky, napisy -podla vlastneho uvazenia. Do stromcekov zo spodnej strany zapichneme sparatka, ak ich budeme pouzivat ako zapichovatka).

Pripravime si z bielej cokolady ladove kralovstvo. 180 g bielej  cokolady  ( bez pridania akehokolvek tuku ) roztopime nad parou. Na rovnu tacku polozime papier na pecenie. Roztopenu cokoladu  rozotrieme na ten papier do obldznikoveho tvaru na hrubku asi 2-3 mm. Nevadi, ak cokolada nie je rozotreta na uplne hladko. Potom namocime sparatko do modrej farby a kruzivymi pohybmi po bielej cokolade robime akoby taky mramorovy vzor. Sparatko namocime do farby podla potreby 2-3 krat. Ked uz cokolada zacina tuhnut, ale este nie je celkom stuhnuta nozom naznacime trojuholniky, tak aby aspon jeden bol vyssi ako su figurky. Nechame dobre stuhnut pri izbovej teplote. Pri lamani po uplnom stuhnuti budu tvary nepravidelne, ale to vobec nevadi.
Nalamane trojuholniky otocime mramorovanou stranou dolu a na  zadnu stranu prilozime sparatka, ktore roztopenou cokoladou "prilepime". Nechame poradne stuhnut. Aj tieto ozdoby si pripravime 1-2 dni vopred ( mozeme pripravit aj tyzden vopred).

Na korpus si oddelime zltka od bielkov. Bielka naslahame so stipkou  soli. Postupne pridavame cukor a slahame do hustej bielej a lesklej peny. Potom zaslahame na najnizsich otackach zltka. Pridame postupne vodu a zakazdym dobre preslahame. Nakoniec uz len rucne zamiesame muku zmiesanu s mletymi orechami a praskom do peciva. Dno tortovej formy vylozime papierom na pecenie a zmes rovnomerne rozotrieme vo forme. Pecieme vo vopred vyhriatej rure pri teplote 180 stupnov C asi 40-45 minut. Nechame uplne vychladnut. Mozeme si upiect aj korpus den vopred pred plnenim a zdobenim.

Krem
Maslo vyslahame do peny a postupne pridavame skaramelizovane Salko. Spolu dobre preslahame, az kym nam vznikne kompaktny karamelovy krem.

Skladanie:
 Korpus rozdelime na tri casti. Urobime jemny zarez po obvode korpusom a potom pevnou nitou ho prerezeme. Cize dostaneme tri korpusy. Z kremu odoberieme asi 1/3 na potretie celej torty a odlozime bokom. Zvysok kremu rozdelime na polovicu. Potrieme spodny korpus prvou polovicou kremu  a prilozime druhy korpus. Potrieme druhou polovicou kremu a prilozime treti korus. Tortu jemne popritlacame a upravime trochu tvar , ak je to potrebne. Ked je torta pekna okruhla potrieme ju tou 1/3tinou odlozeneho kremu. Tortu odlozime do chladnicky stuhnut.

White Icing podla potreby zafarbime na svetlomodro. Cast nechame bielu. Na podsypavanie pri valkani pouzivam Cornflour (Solamyl). Odmeriame vysku bokov torty a priemer . Pridame asi 5 cm naviac a vyvalkame kruh ( u mna 7+7cm + 23 cm a 5cm naviac = 42 cm.) Biely WI rozvalkame na cca 25 cm a okraje upravime mierne do vlnoviek. Vid foto.

Stuhnutu tortu potiahneme modrym White Icingom,uhladime. Potom prikryjeme bielym WI ( s okruhlym vlnovkovym tvarom.  Uhladime a dozdobime podla vlastneho uvazenia.






















2 komentáre:

  1. Wau, to aj tie postavičky si sama robila?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie , nie, az taka sikovna nie som :) objednala som tusim z ebay

      Odstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)