streda 22. mája 2024

Bazový sirup

 








Dnes jedna rychlovka. Bazovy sirup. Niekto miluje,  niekto neznasa a niekto este nikdy nepil. Tohto roku baza dozrela zhruba o dva tyzdne skor ako zvycajne. Mozno este stihate si nejaku nazbierat. Zbierame plne rozkvitnute sukvetia . V lete  pri posedeni na terase , v zahrade  drink z bazoveho sirupu s kuskom citrona a ladu poskytne prijemne osviezenie. 

Ja som bazu nazbierala na okraji lesa za vydatnej spoluprace s mojimi milovanymi vnuckami. Mali sme milu spolocnu akciu. Skoda, ze som nemala so sebou telefon, aby som ich odfotila. Jedna s malym kosikom a druha s malym furikom. Statocne viezli bazu k chate :) .

Bazu je lepsie zbierat ju na miestach  kde nie je vela splodin od aut. Baza okrem obsahu vitaminu A,B a C ma detoxikacne ucinky na nas organizmus. 

Priprava bazoveho sirupu nie je narocna a netreba k tomu vela. Vraj sa baza nema umyvat, ale ja som namocila do vody, aby som odstranila drobne chrobaciky.  Sirup s vyvarenymi bielkovinami, tak taky dakujem, neprosim. Ja osobne sirupy som nikdy nemala v nejakej velkej oblube, ale tento  je osviezujuci a k letu akosi neodmyslitelne patri. Teda spon pre mna:) . 

Ingrediencie: 

z uvedenych surovin je 7 litrov sirupu

5 l prevarenej vody
100-120 kvetov bazy
100 g kyseliny citronovej
3 vacsie citrony 
4 vetvicky maty   
3 kg krystaloveho cukru 

Postup:
Vodu prevarime  vo vacsom hrnci. Bazu umyjeme a ostrihame hrube stonky. Uplne az k sukvetiu. Umytu bazu dame do ochladenej prevarenej vody. Pridame umyte vetvicky maty a kyselinu citronovu.  Pridame na kolieska nakrajany citron.  Ak mate bio citron, mozete ho pokrajat na kolieska aj s korou. Mne sa nepodarilo kupit bio citrony, tak som osupala koru a tak nakrajala na kolieska. Zamiesame a odlozime do chladnicky na 24 hodim odstat. 
Po dvadsiatich styroch hodinach vyberieme z chladnicky. Scedime cez cistu utierku a dobre vyzmykame vsetku tekutinu do vacsieho hrnca. Do scedenej tekutiny pridame cukor. Miesame a na miernom ohni zahrievame do teploty 75stupnov C . Ja sirup nevarim iba pasterizujem. Po niekolkych minutach zlievame sirup  do umytych,  cerstvo sterilizovanych este teplych flias. Zatvorime flasu a ulozime do deky a prikryte nechame do uplneho vychladenia v deke.
Sirup uskladnujeme na tmavom, chladnejsom mieste. Po otvoreni doporucujem flasu uchovavat v chladnicke.  Nazdravie!





1 komentár:

  1. Sirup vyzerá krásne. Aj ja som už "navarila", ale bez mäty :-)
    Pekné dni

    OdpovedaťOdstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)