streda 28. marca 2018

Výborné tvarohové batôžky






Tieto tvarohove batozky doporucujem vyskusat. Fakt, seriozne. Dovolim si tvrdit, ze je to najlepsie kysnute cesto, ake som kedy jedla. Musela som jednoducho dat aj do nazvu vyborne, pretoze jednoznacne take su. Moj manzel pochvalil, ze su este lepsie ako od jeho mamicky. Tak to sa tak casto nepocuje. Moja svokra vedela robit vyborne kysnute kolaciky. Ja vacsinou robim kysnute  cesto "od oka", ale tieto batozky som presne vazilia. Cesto je makulinke, lahke a krasne pevonane maslom , vanilkou a citronovou korou. Proste jedna basen. Tak ja uz radsej prestanem basnit a podme sa pozriet na recept...
Ingrediencie:

rozpis na 20 kuskov

300g hladkej muky
300g polohrubej muky
40 g drozdia
80 g krystaloveho cukru
300-350 ml mlieka
100 g rozpusteneho masla
2 zltka
3/4 KL soli

Plnka:
500g jemneho tvarohu
5 PL krystaloveho cukru
3 PL detskej krupice
2 vajcia ( rozdelit na zltka a bielka )
1 KL vanilkoveho extraktu (prip. jeden vanilkovy cukor)
kora z jedneho citrona 
stipka soli

Okrem toho:
80g rozpusteneho masla na potieranie
1 vajicko na potieranie
hrozienka na ozdobu ( mozno vynechat)

Postup:

Pripravime si kvasok. Do kastrolika odlejeme 100 ml mlieka, pridame 1 PL cukru ( zbytok cukru pridame do muky) a zahrejeme. Mlieko ma byt teple, ale nie horuce. Pridame namrvene drozdie, jemne poprasime mukou a prikryjeme malym tanierikom. Nechame vykysnut na teplom mieste. Trva to cca 10 minut.  

Do misy preosejeme obe muky. Pridame  sol, cukor a premiesame. Pridame vykysnute drozdie, zltka, rozpustene maslo a vanilkovy extrakt (cukor). Mlieko pridavame postupne lebo zavisi od muky aj od velkosti vajec kolko mlieka spotrebujeme. Nemusime spotrebovat vsetko mlieko. Niekedy staci aj 300 ml. Cesto dobre vypracujeme. Ma byt hladke, elasticke a nie prislis huste  ani prilis riedke. Prikryjeme utierkou a nechame na teplom  mieste vykysnut asi 1 hodinu. 

Medzitym si pripravime plnku zmiesanim vsetkych surovin okrem bielkov. Bielka naslahame so stipkou soli do tuhej peny.  Vyslahane bielka opatrne zamiesame do tvarohovej  plnky.
  
Cesto rozvalkame na mierne mukou poprasenej doske asi na hrubku 3 mm.  Priblizne na 32x40cm. Naznacime si kocky 8x8cm a nakrajame cesto. Na kazdu kocku polozime 1PL tvarohovej plnky. Chytime si dva rohy ocesta oproti sebe a spojime ich. Stlacime ich a jemne zatocime. To iste urobime s dvomi ostatnymi rohmi cesta. Do spoja cesta v prostriedku mozeme dat susene hrozienko. Je to iba na dekoraciu. Niektore mi po upeceni odpadli a hrozienko je dost vysusene. Je to na vas ako sa rozhodnete. Batozky umiestnime na plech vystlaty papierom na pecenie alebo silikonovou podlozkou. Nechame podkysnut asi 10 - 15 minut. 

Potrieme rozslahanym vajickom a sup do rury. Pecieme pri teplote 170 stupnov C asi 15 -20 minut. Ihned po vybrati z rury potrieme kazdy batoztek ropustenym ( nie preprazenym) maslom. Potom prikryjeme papierom na pecenie a este prehodime utierku cez papier a nechame postat  do uplneho vychladnutia. Cesto ostane krasne vlacne. Uskladnujeme prikryte, aby zbytocne batozky neobsychali. Su makke aj na druhy den. Dobru chut !

Poznamka:
urobime batoztek a dame na plech. Medzi batozkami nechavame medzeru lebo narastu pri peceni. Cize upiekla som prvych desat , tolko sa mi zmestilo na plech. Kym sa prva varka piekla urobila som dalsich desat a za tu dobu, kym sa prve piekli, tak to stacilo na podkysnutie druhej varky. Batozky potieramie vajickom az tesne pred vlozenim do rury.  Dakujem za upozornenie mojej setre. Ona ich natlacila na jeden plech vsetky. Sorry,  sestra moja :)















7 komentárov:

  1. hmmmmm, to vyzkouším -díky za recept

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ha Ja, vdacne sa podelim o dobry recept. Nech sa dari pri peceni a hlavne nech batozky chutia :) Krasne velkonocne sviatky prajem

      Odstrániť
  2. Adriana to neni faer sedim tady slintam ale v8d8m recept mozne ja koukam jak je a pekla neco hahaha.
    Zdravim tebe Karin

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mila Karinka, velmi rada ta tu vidim, Dakujem za navstevu a komentarik :)

      Odstrániť
  3. nerobila som batozky, ale moravske kolace, to cesto je uzasne, ked som ich upiekla a natrela maslom a zakryla, trochu ma nemilo prekvapilo, ze boli take mierne vraskave, ake chut bola famozna, vonave, makucke, neviem ci aj na druhy den boli dobre, lebo uz neboli.

    OdpovedaťOdstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)