streda 26. októbra 2011

Citronovy kolacik, Lemon Meringue



Citronovy kolacik je dalsou zalezitostou, ktoru som chcela vyskusat. Takze si mozem do mojho zoznamu veci na vyskusanie urobit dalsiu ciarku:). Citronovy kolacik je v Anglicku velmi oblubeny. Castokrat sa objavuje v roznych casopisoch a veru aj v mojej najnovsej kucharskej knihe mu prinalezi jedna dvojstrana. Da sa povedat, ze je to tu oblubeny rodinny kolacik, ktory tvori chrumkave krehke cesto potrete kyselkavou citronovou plnkou  ( pudingom) a krasne zavrseny snehovou pokryvkou. Je to senzacna chut, ktoru musite jednoducho vyskusat!

Ingrediencie: 
cesto
225 g polohrubej muky
125 g masla
3-4 PL studenej vody

Krem:
2 stava a kora z 2 vacsich citronov  ( stava by mal byt 80-100 ml)
3 PL solamylu ( cornflour)
150 ml studenej vody
100 g - 150 g cukru ( teba ochutnat, ake mate radi kyselkave)
25 g masla
3 zltka

Sneh
3 bielka
150 g krystaloveho cukru
stipka soli


Postup:



Do misy dame preosiatu muky, tvrde maslo, najkrajene na hrube platy a stipku soli. Koncekami prstov pomrvime suroviny. Ako ked robime posypku na kolac. Doporucuje sa mat studene ruky. Od teplych ruk sa topi maslo.


Pridame vodu. Dalej pokracujem s nozom s okruhlym hrotom. Vyborne posluzi noz od priboru. Pohybmi z jednej strany na druhu nozom spracovame suroviny az do doby , kym nam nevznikne kompaktna hmota. Budte trpezlivy. Trva to asi 6 minut.



Naozaj to funguje a nozom si spracujete  cesto. Ked je cesto hotove , vyberieme z misy a dvomi tromi pohybmi na doske prepracujeme cesto. Zabalime do folie a odlozime do chladnicky minimalne na 30 minut schladit. Ja som si to urychlila a vlozila na 15 minut do mraznicky.


Cesto rozvalkame a pomocou valceka  prenesieme do formy. Formu nemastime. Cesto precnievajuce cez okraje  pekne prstami utlacime okolo formy. Nic neorezavame. Pouzijeme toto mnozstvo cesta do kolacovej formy s priemerom 25 cm (spodok formy).


popichame vidlickou a prilozime papier na pecenie, ktory zatazime keramickymi gulkami na pecnie. Ak ich nemate ( ako ja) tak posluzi aj fazula:). Uz si musim tie gulicky zaopatrit. Najvyssi cas:)


Cesto dame piect do vyhriatej rury a pecieme pri teplote 190 stupnov C asi 15 minut.  Vyberieme z  rury, odstranime papier na pecenie a vratime cesto do rury  a dopecieme cca 7 - 10 min dozlatova. Po dopeceni ruru stiahneme na 150 stupnov. Budeme este susit penu na kolaciku.
 V studenej vode rozmiesame solamyl (cornflour),, citronovu stavu a koru. Za staleho miesania uvarime hustu kasu. Stiahneme z tepla a pridame krystalovy cukor a maslo. Dobre premiesame. Do mierne ochladenej kase pridame po jednom zltka a zakazdym dobre premiesame.



Krem nanesieme na predpeceny korpus a rovnomerne ho rozotrieme.

Z bielkov a stipky soli vyslahame tuhu penu. Pridame cukor a slahame, kym pena nie je pekna, hladka, leskla a cukor je rozpusteny.


Nanesieme na citronovy krem a opakom lyzice mozeme urobit ozdobny povrch peny. Mozno zahladit aj iba na rovno.

Sneh zapekame pri 150 stupnoch C asi 30 - 35  minut.







Jednoducho vyborna sladkokyselkava zalezitost. Nechajte si chutnat!

24 komentárov:

  1. Ten je krasny, Adka a urcite aj velmi dobry lebo ta kyslost citronov a sladkost pusinky asi idu velmi spolu. Tiez davam do zoznamu na vyskusanie:-))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Adka, na 1000% vyskúšam aj tento, pretože milujem citrónové koláče.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. perfis! tento kolac som robila aj ja a je uzasny! a recept mam tiez od nasej susedy anglicanky:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vypadá to úžasně a navíc poměrně jednoduše, i co se týče surovin :) Ta pěna na vrchu se mi líbí moc :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tak na tento kolácik som sa chystala najblizsi víkend. Videla som ho v relácii s Gordonom Ramsayom. Takze ho rada vyskúsam. Podaril sa ti na jednickuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Parádne sa ti vydaril Betka

    OdpovedaťOdstrániť
  7. jééé takový podobný koláč dělám taky... je to dobrůtka ;-))) ten tvůj vypadá krááásně :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. I love desserts, and I can assure that citrus desserts are my favorites! Oh how I wish I had a slice of this tart right now :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Vyzerá senzačne, chrumkavučko, určite sa rozplýva na jazyku. Možno ho vyskúšam, keď naberiem odvahu a nedopadnem ako s lemon curd :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Tenhle lákavý koláček mám na jednom z prvních míst svého seznamu :D Určitě se tebou nechám inspirovat, až na něj jednou přijde řada, protože vypadá fantasticky! A ten krásně vypečený sníh...radost pohledět :)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Tinka, tak to je potom pre teba ako stvoreny:)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Lucka, tesi ma, ze sa ti kolacik paci. Chutovo si ho presne vystihla vo svojom opise :)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Anetka, tu je takmer v kazdom casaku tento kolacik. Ja som ho robila z mojej knihy najnovsich inspiracii a som s nim v celku spokojna. Urcite este vyskusam este ine varianty napr. so smotanou alebo kondezovanym mliekom a pod.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Meg dakujem za pochvalu. Je to naozaj velmi jednoduchy kolacik. Niet co pokazit:)

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Germa tesim sa, ze ta kolacik zaujal. Dufam, ze aj ty budes spokojna s receptom.

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Slavuska dakujem a vrele odporucam. Len skusaj, skusaj a pridaj aj ty svoju verziu.

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Dear Renata, from this moment the cake is already my favorite too:) Sorry, but I cannot send you out of that a slice of this tart, because we have already eaten it all:) Tart was delicious!!!!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Kristinka, je vyborny. Taky sladko-kyselkavy. Akurat to cesticko je na moj vkus az prilis trusive. Ono vsak take ma byt. A neboj, na tomto nie je co pokazit.

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Katuska, ves ako dlho som sa nanho pripravovala ja? No, radsej pomlcim:) Urcite som ho nerobila poslednykrat. Kolacik hodnotim ako chutny, rychly,na suroviny nenarocny a na pohlad velmi efektny. Velmi pekne dakujem za pochvalu. Od teba zvlast potesi.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Adka,vydaril sa ti krasne,a ja len mozem potvrdit,ze je to velka dobrota:)

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Ahoj, upiekla som ho aj ja, podľa tvojho receptu. Podaril sa mi, aj keď som mala len tortovú formu namiesto koláčovej. Urobím ho zase! Ďakujem!!! (Peťa)

    OdpovedaťOdstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)